Cel mai mare proiect de infrastructură rutieră (după șantierul autostrăzilor) din județul Sibiu este reabilitarea DN14 Sibiu – Mediaș – Sighișoara. Cu o investiție necesară de 200 de milioane de lei, șantierul a fost deschis anul trecut, banii venind oricum cu țârâita. Anul acesta, nu mai vin deloc, anunță oficial CNADNR. Mai grav este că, potrivit unui răspuns al Companiei, din lipsă de fonduri au fost oprite șantierele reabilitării a peste 900 de km de drumuri naționale din România. Primarul Mediașului, a cărui șosea principală urma să fie reabilitată în acest proiect, se gândește să închidă orașul pentru traficul de tranzit. Care, de vrea să treacă, să plătească o taxă.
Proiectul reabilitării a 79,5 km cât măsoară DN14 este, oricum, un proiect întârziat. Primul termen de finalizare, februarie 2013, a fost urmat de cel din septembrie anul acesta. Luna aceasta a devenit evident că nici aceste termen nu va putea fi respectat. ”În cadrul contractului 6R15, reabilitare DN14, Sibiu – Mediaș – Sighișoara, bugetul alocat pentru execuția lucrărilor în anul 2013 este 0 (zero – n.r.). Plățile efectuate până acum în cadrul contractului mai sus menționat sunt în valoare de 24,6 milioane de lei, cu TVA”, a răspuns Mircea Pop, directorul general interimar al Companiei naționale pentru autostrăzi și drumuri naționale din România la solicitarea Turnul Sfatului.
La întrebările legate de prelungirea termenelor, de momentul aproximat pentru reluarea finanțării, directorul Mircea Pop nu a răspuns. Surse neoficiale din preajma Companiei au declarat pentru Turnul Sfatului că această situație se datorează lipsei de fonduri la nivel guvernamental. În contextul obligațiilor financiare ale țării către organismele financiare internaționale (FMI, Banca Mondială) și în condițiile unor previziuni economice nu din cele mai fericite, autoritățile centrale au luat decizia de a mai aloca fonduri doar pentru proiectele autostrăzilor. Unde, pe lângă cota de cofinanțare de 85% plătită de UE, Guvernul mai trebuie să aloce diferența de 15 procente.
Reabilitarea DN14 este un proiect a cărui finanțare era asigurată dintr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiții și din bugetul României.
Plățile au încetat demult
Proiectarea și execuția reabilitării DN14 a fost încredințată de către CNADNR companiei austriece Strabag AG. Acestora, arată conducerea Companiei, le-au fost plătiți 24,6 milioane de lei, cu tot cu TVA. Asta, în condițiile în care din acești bani, 18 milioane de lei a reprezentat doar avansul acordat la începerea lucrărilor. Cifrele oficiale arată că avansul șantierului este undeva la 70 de procente. Iar facturile restante, sunt de ordinul zecilor de milioane. Conducerea Strabag AG de la Sibiu a refuzat să facă declarații oficiale, pe care le-a lăsat pe seama autorităților române. Turnul Sfatului a aflat, însă, că cei de la CNADNR au primit de la Strabag facturi acceptate la plată de peste 84 de milioane de lei. Deci rezultă, deja, o datorie de aproape 60 de milioane de lei. La care se vor strânge și altele, pe măsură ce lucrările efectuate de Strabag până acum vor fi verificate și, mai apoi, facturate.
Se oprește șantierul?
Vestea alocațiilor financiare de zero lei pe 2013 a venit la începutul lui martie. De atunci și până acum, lucrările pe DN14 au fost demarate timid. În acest moment, conducerea Strabag negociază cu reprezentanții CNADNR rezolvarea situației. Constructorii ar fi dispuși să termine lucrările pe banii lor, urmând să fie plătiți de Companie într-un viitor negociat. Constructorii solicită, însă, și plata unor dobânzi pe sumele respective, până la achitarea lor. Situație care este greu de crezut că va fi acceptată de autoritățile române. În aceste condiții, cel mai probabil că lucrările la DN14 nu vor mai fi reîncepute în acest an.
Cât de gravă e situația? Foarte gravă!
Din lipsă de fonduri, CNADNR a alocat zero lei nu numai pentru șantierul modernizării DN14. Datele transmise oficial ziarului Turnul Sfatului arată că, pe anul acesta, CNADNR a oprit plățile în 16 contracte de reabilitare a drumurilor naționale pe o lungime totală de 908 kilometri. Valoarea totală a acestor proiecte depășește 1,6 miliarde de lei, fără TVA. Șantierele lăsate fără bani anul acesta au stadii de execuție cuprinse între zero și 83%.
Au fost alocați zero lei, în urma adoptării bugetului de stat pe 2013, pentru lucrările de reabilitare ale DN76 (Brad – Ionești – Beiuș – Oradea, împărțit în cinci loturi), DN56 (Craiova – Calafat, două loturi), DN79 (Arad - Oradea), DN1C (Baia Mare - Halmeu), DN19 (Satu Mare - Livada), DN1H (Zalău - Răstoci), DN18 (Baia Mare – Sighetul Marmației – Moisei - Iacobeni), DN15 (Târgu Mureș - Reghin), DN24 (Crașna - Iași).
Mai mult, lipsa acută de fonduri a dus și la zero alocații financiare pentru alte 44 de șantiere din cadrul proiectului de eliminare a efectelor inundațiilor și măsuri de prevenire a lor. Aceste lucrări au rolul de a reface poduri, de a consolida drumuri și versanți în toată țara. Dar nu anul acesta, când alocațiile financiare sunt zero.
Mediașul, lăsat în tranșee. Se pune taxă de intrare
Primarul Mediașului, Teodor Neamțu, se arăta foarte fericit cu doi ani în urmă de faptul că lucrările la DN14 includ și străzi din orașul său, în lungime de aproape opt kilometri, pe care circulă traficul de tranzit. Străzile respective au fost trecute în administrarea CNADNR pentru a putea fi făcute lucrările de reabilitare. În paralel, asfaltul pe aceste străzi a fost aprig spart, în cadrul proiectului de reabilitare a rețelelor de apă și canal din oraș. ”Ne-am grăbit să terminăm aceste lucrări, astfel că atunci când vine reabilitarea să nu mai spargem noi apoi. Nici nu știam de această situație cu zero lei alocații financiare, nu ne-a informat nimeni. Ce-o să facem? Probabil că vom pune o taxă de tranzit. 60% din mașinile care circulă prin oraș fac parte din traficul de tranzit și nu mi se pare normal să plătească medieșenii pentru ceea ce ar trebui să achite CNADNR”, a declarat primarul Teodor Neamțu.
Reabilitarea DN14 includea și refacerea carosabilului, a rigolelor și trotuarelor din toate localitățile traversate de acest drum.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Teodor Neamtu , Târgu Mureș , Primarul Mediașului , Satu Mare , Turnul Sfatului , Baia Mare , Banca Europeană , Conducerea Strabag , Sighetul Marmației , Banca Mondială , Mircea Pop
Vizualizari: 729
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
MB
Acum 13 ore
Claudiu
Acum 13 ore
Liberal autentic
Acum 13 ore
Neli Oproiu
Acum 13 ore
Bobo